Když přišel na jaře minulého roku první lockdown a s ním online výuka, zažily jsme v rámci “domácí školy” s dcerkou mnoho krušných chvil. I přesto, že se dětem věnovala paní učitelka přes videohovor, stačilo, že konference skončila a dcera si vůbec nepamatovala, co bylo řečeno, natož, aby dokázala samostatně vypracovávat to, co jí bylo zadáno. A to i přesto, že výuka trvala jen půl hodiny a vše na hodině chápala.
Prostě se jí to vykouřilo z hlavy, měla úplné prázdno, nevěděla, co má dělat a cítila se ztracená.
Když se chcete do něčeho pustit, ale místo akce stojíte na místě. Netušíte, jak danou věc, problém či situaci uchopit, jak s tím naložit. V extrémním případě je toho na vás tak moc, že nejste schopni ničeho. Hlava je jednoduše “vygumovaná”, připadáte si bez nápadů, bez života…
Jakoby veškerou vaši sílu vysával Mozkomor.
A důsledkem jeho působení – prokrastinace, odkládání a vyhýbání – to vše přestávají být neznámá slova.
Vašim tělem se rozlévá paralýza a vy s ní nejste schopní vůbec nic dělat.
Co s tím, když takové pocity má navíc malé desetileté dítě?
I přesto, že jsme za celý ten rok udělaly obrovský kus práce (to vydá na samostatný příběh), když se začala připravovat na přijímací zkoušky na 8leté gymnázium a vyplňovat zkušební testy, přišla teprve výzva.
Ve škole začali už od září jednotlivé testy procházet, ale ani v lednu se její výsledky nedostaly nad nutných 50 %. Čím více se přijímací zkoušky blížily, tím jsem byla zoufalejší. Vymýšlela jsem všechny možné taktiky, aby si začala více věřit:
Vidět, jak příklady mizí v koši, jí dělalo velkou radost a motivovalo k tomu, aby se soustředila a dala to správně už napoprvé.
Bylo to znát především na její schopnosti se soustředit a pracovat efektivně tj. spočítat příklad za relativně krátkou dobu.
Jako by jí něco neviditelného stále podráželo nohy.
Kdy jsme začali pracovat s příklady ze sklenice a já z ní náhodně vytáhla první příklad. Tedy příklad, který před týdnem podrobně prošla se mnou a měla spočítaný. Udělat jej podruhé by mělo zabrat minimum času.
Opak byl pravdou. A reálná čísla, týden před přijímačkama, věštila katastrofu:
* 2 příklady
* hodina času na výpočet (což je čas pro vyplnění celého testu řádově o 18 příkladech…)
* ani jeden nebyl na 100 % správně
A pak to KONEČNĚ bouchlo:
“Je to na mě moc těžké!!!!”
Křičela na mě zoufalá a já byla vděčná, že ta frustrace 8měsíční práce s nestabilním výsledkem jde konečně ven. A jen jsem stále opakovala a trvala na svém: “To není pravda!”
Návnadu, která se nám nějakým záhadným způsobem dostala do hlavy, a my jí celou svou bytostí uvěřili.
I přesto, že nám tento fakt vlastně podráží nohy a paralyzuje nás, my opravdu věříme tomu, že to prostě nezvládneme, protože…
…sami si zkuste doplnit, jak byste mohli nahradit přesvědčení “je to na mě moc těžké” svým vlastním.
Když k tomu ještě přidáme větu: “Nejsem si jistá/ý.”, která způsobí, že začneme přešlapovat na místě, jsme naprosto snadný cíl.
Co vám vrátí zpět vaší moc a sílu?
Když kolem vás lítá mozkomor, potřebujete OCHRÁNCE, osobního patrona. Harryho Pottera zachránil jeho velký zdroj – osobní patron jeho otce:
My jsme jej našly takto:
Jako dárek pro vás přikládáme osobního ochránce a patrona mé dcerky
(zveřejněno s jejím se souhlasem).
Opravdu to funguje?
Naše kontrola byla naprosto jednoduchá. Po hodině spánku jsem vytáhla ze sklenice další příklad. Ami si přečetla všechna posilující slova, která v boji s mozkomorem našla, pohladila je… a pustila se do počítání.
Výsledek?
* 1 příklad s 2 podpříklady
* 3 minuty času
* vše 100 % správně